바나나기차 [477377]

2018-06-10 22:09:13
조회수 3228

듣기 연계의 진실 - 안일함이 진실을 못보게 한다

게시글 주소: https://orbi.kr/00017406507

(825.1K) [205]

2019학년도 6월 평가원 모의고사 해설(180608).pdf


듣기는 100% 연계니깐 EBS만 보면 됨


유형도 같게 나옴


그대로 연계되는 경우도 있고, 중간 중간 바껴서 연계되는 경우도 있어요.’


‘EBS만 빡세게 하면 시험 칠 때 연계율이 확 느껴짐







안녕하세요. 바나나기차입니다.



아직까지 영어듣기 연계에 대해 위와 같이 알고 계시는 분이 많더군요.



하지만 현실은... 많이 다릅니다



그 현실에 대해 오늘 이야기를 해드리려 합니다.



3년 째 이 현실을 알리기 위해 노력 중입니다.



우선, 제가 정리한 표를 보도록 할게요.



19학년도 6월 기출된 유형과 연계된 EBS 교재 지문의 유형을 비교한 표입니다.



#

19학년도 6월 기출 유형

일치여부

EBS 교재 유형

1

마지막 말에 대한 응답 

(짧은 대화)

불일치

마지막 말에 대한 응답 

(긴 대화)

2

마지막 말에 대한 응답 

(짧은 대화)

불일치

두 사람의 관계

3

말의 목적

불일치

두 사람의 관계

4

의견

불일치

상황에 적절한 말

5

두 사람의 관계

불일치

말의 목적

6

그림 일치

일치

그림 일치

7

~할 일

불일치

이유 추론

8

이유 추론

불일치

마지막 말에 대한 응답 

(긴 대화)

9

돈 계산

불일치

내용 일치

10

언급 유무

불일치

의견

11

내용 일치

불일치

의견

12

도표

일치

도표

13

마지막 말에 대한 응답 (긴 대화)

불일치

~할 일

14

마지막 말에 대한 응답 (긴 대화)

불일치

상황에 적절한 말

15

상황에 적절한 말

불일치

~할 일



평가원은 우리를 교묘히 속여 왔습니다.



그림 일치와 같은 시각적으로 눈에 띄는 유형은 



누가 봐도 연계가 되었다고 느낄 수 있도록 연계를 했습니다



다음과 같이 말이죠.




▼ EBS 지문 

유형: 그림 일치



▼ 19 6월 출제 지문 (6)

유형: 그림 일치

 



연계되었다는 걸 한 눈에 알 수 있습니다. 연계 교재를 열심히 봤다면 말이죠.


EBS를 열심히 본 학생들은 시험지를 받고나서


그림 일치 유형을 보고는 


! 연계됐네!!’ 라고 느끼게 되겠죠.


하지만 이건 눈속임입니다.


그림 일치 이외의 유형들은 유형이 바뀌어 연계가 됩니다.



유형만 바뀌었을 뿐 스크립트는 비슷하지 않나요?



여러분 스스로가 판단해 보시길 바랍니다


평가원은 다음 두 스크립트가 연계되었다고 주장하고 있습니다.




▼ EBS 지문 

유형: 할 일

W: Honey, I’m worried about Jake. He hasn’t come out of his room today. 

M: I’m worried, too. He must still be upset about losing the soccer game last night.

    His coach said he was really sad in the locker room. 

W: Right. Jake really thought his team would win the game. 

M: Do you want me to go talk to him now? 

W: Let’s just leave him alone for a while. 

M: Okay. 

W: How about taking him to his favorite restaurant tonight to help cheer him up? 

M: Good idea. But I think spending some time outdoors and getting some fresh air will help more. 

     What do you think? 

W: I completely agree. 

M: Then I’ll take him fishing tomorrow. He always loves that. I’m sure he’ll want to go. 

W: That’s a great idea. I’ll make sandwiches for you to take. 

M: Thanks, sweetheart. 



19 6월 출제 지문 

유형: 마지막 말에 대한 응답 (긴 대화)

W: Jason, why did your little brother lock himself in his room?

M: We kind of argued. You know his soccer team lost the final game yesterday, right?

W: Of course I do. He cried a lot.

M: This morning, I said something that made him mad.

W: What did you say?

M: I told him that he made too many mistakes in the game.

W: Jason! Why did you say that? You know he feels bad already.

M: I just wanted to motivate him to do better next time.

W: Sweetie, your brother probably needs your support, not criticism.

M: But I thought honest criticism could be helpful, too.

W: Your brother just wants you to stand by him.

M: Well, I guess you’re right. I was too mean. I should’ve comforted him.

W: I agree. Now, you know what you need to do.


... 연계가 되었네요.


공통점: 축구 경기에서 져서 방에서 나오질 않음


과연 이 연계가 도움이 되었을까요?


위에 언급한 공통점 빼고는 모든 것이 달랐습니다.


문제 유형, 화자들의 관계, 초반부 이후의 전개 양상들이 말이죠.

 



, 다음을 보시죠.


평가원은 다음 두 스크립트가 연계되었다고 주장하고 있습니다.


▼ EBS 지문 

유형: 상황에 적절한 말

W: Jack and his friend, Samantha, are working together on a history presentation for next week. They have divided their roles. Jack collects the materials they need and Samantha works on creating their slide show. However, Samantha gets very sick with the flu when she has just two pages left. She tries to finish them so she can give the presentation with Jack the following week, but Jack thinks Samantha should rest and not work. Now Jack is calling Samantha and wants to tell her that he will do the part she’s not finished. In this situation, what would Jack most likely say to Samantha? 



▼ 19 6월 출제 지문 

유형: 의견

M: Vanessa, why haven’t you gone to bed? It’s late.

W: Dad, I wish I could, but I’m so busy preparing for my science presentation.

M: Oh, that’s the group project you mentioned. What’s your role?

W: I’m the leader.

M: What work are you doing?

W: I’m collecting data, creating slides, and giving the presentation.

M: You’re doing everything! In a group project, reasonable job distribution is important. 

     What are the others doing?

W: They’ll give me their opinions.

M: Vanessa, I think you need to share the work reasonably with the other members.

W: I agree. I didn’t realize how hard it would be to do all these jobs alone.

M: Why don’t you divide the work among the group members? 

    That’ll make your presentation a real group project.

W: You’re right. I’ll do that.


공통점: presentation, slide


이 두 스크립트는 두 단어만 같이 등장할 뿐


유형, 두 사람의 관계, 상황 등 모든 면에서 


전혀 관련이 없는 스크립트나 다름없습니다.


가장 핵심적인 부분인 job distribution에 관한 내용은


EBS 스크립트에서 찾아볼 수도 없습니다


그나마 지금까지는 풍기는 분위기(?)가 같았다고 


억지로 우길 수는 있습니다.



그러면 다음을 보겠습니다.


평가원은 다음 두 스크립트가 연계되었다고 주장하고 있습니다.


▼ EBS 지문 

유형: 관계 추론

W: Hello, Matt. I’m Erica. We talked on the phone. 

M: Nice to meet you. Did you have any trouble finding my place? 

W: No. It was easy. May I take a look around to check out your stuff? I need to make a rough estimate of the cost. 

M: Sure. We’ve lived here for a long time, so we have lots of stuff. 

W: No problem. We’re experts in packing and unpacking. 

M: I know, but I’m afraid some of the furniture is so old that it may break on the road. 

W: Don’t worry. We’ll pad and wrap all of the furniture, so it’ll be safe. 

M: Great. Should I pack up those books over there? 

W: No, we’ll do that. All you need to do is go to your new house. 

M: Oh, great! 

W: We’ll meet you there. And here’s an estimate of how much it’ll cost. 

M: That’s reasonable. Thanks. 



▼ 19 6월 출제 지문 

유형: 말의 목적

W: Hello, residents! This is Dana from the management office. Recently, we’ve had many complaints from residents concerning moving. So, we’d like to ask you to follow our guidelines when moving out. First, contact our office to reserve the elevator one week prior to moving. Making a reservation can help prevent any inconvenience to other residents. Second, do not park your moving trucks in front of building entrances. Parking there may cause accidents and block traffic. One more thing. Large items like furniture or electronics must be thrown away in the proper area. Failure to do so will create a messy environment. By following these guidelines, you can help make our community a better place. Thank you for your cooperation.



???? 


할 말이 없네요.


EBS에 연계분석 자료가 올라오기 전에 


저 혼자서 어떤 문항이 연계되었는지 찾아봤는데


이 문제는 도저히 찾을 수가 없더라구요.


그럴 수밖에 없던 이유가 있었네요.




마지막입니다.


평가원은 다음 두 스크립트가 연계되었다고 주장하고 있습니다.


▼ EBS 지문 

유형: 내용 일치

W: Hello, everyone! I’m Angela Moore, president of the Westview University Cinema Club. I’m happy to announce the 2018 Westview Cinema Festival. It’ll be held on the evenings of May 2nd and 3rd. This event will be at the Central Theater on Collins Street and the Galaxy Theater on Hume Street. There will be three different movies each day. The first one on each day starts at 6:00 p.m. The ticket price varied by film last year, but this year all films are $10 each. Tickets go on sale on our club website on April 18th. If seats are available, cash will be accepted at the door. For the film schedule, please visit our website, www.wv.edu/cinema2018. We hope to see you at the festival. 



▼ 19 6월 출제 지문 

유형: 말의 주제

W: Welcome to the Westview Cinema Festival. How may I help you?

M: I want to buy some festival passes.

W: We have two different kinds of passes, Regular and Deluxe.

M: What’s the Regular Pass?

W: With the Regular Pass, you can watch any two movies you want during the festival. It’s $20.

M: What about the Deluxe Pass?

W: With the Deluxe Pass, you can see any five movies you want. It costs $30.

M: I’ll take three Deluxe Passes.

W: Anything else? You can purchase a program book for $10.

M: Okay. Just give us one. We’ll share it.

W: That’ll be three Deluxe Passes and one program book, right?

M: Right. Can I use this 10% discount coupon?

W: I’m sorry. That coupon only applies to purchases over $200.

M: Fine. I’ll pay with my credit card.



내일 평가원 건물 앞에 레몬 한 번 담근 물 레모네이드로 팔러갑니다.




이것이 듣기 연계의 현실입니다.


평가원의 눈속임에 속지 마시길 바랍니다.


그래도 다행인 건


작년까지는 거의 모든 문항이 연계가 이러했지만


이번 6월은 꽤 연계가 된 문항들도 있었습니다.

(제가 설쳐댄 까닭일까요..?)


그렇지만 직접 연계율은 아직 현저히 낮습니다.


상위권 학생들은 EBS를 틈틈이 풀어주면 좋습니다.


하지만 중위권과 중하위권 학생들은 


EBS만 풀면 된다는 생각을 버리셔야합니다.


듣기를 틀렸을 때, 실수라는 생각을 버리셔야합니다.


왜 틀렸는지 꼼꼼히 체크해야합니다.


혼자서는 힘든 걸 압니다


어떤 식으로 체크해야하는지도 막막할 테죠.


그런 여러분을 도와드리기 위해서 


이번 6월 평가원 모의고사의 해설 자료를 만들었습니다.


총 25페이지에 달하는 자료입니다.


문제지 대본 해석 필요 없이 이 자료만 보면 됩니다.


여태껏 보지 못한 듣기 해설이라 자부합니다.


영어듣기를 틀리지 않은 학생들도 가볍게 읽어보길 추천드립니다.


미리보기 나갑니다.












팔로우하시면 매달 도움이 되는 칼럼, 자료를 보실 수 있습니다.


댓글/좋아요을 통해 더 많은 분들이 글을 볼 수 있습니다. :D


0 XDK

  1. 유익한 글을 읽었다면 작성자에게 덕 코인을 선물하세요.

2019 수능 D-147

  • 1심찬우

    2랍비

    3이상인

  • 4이경보

    5황민구

    6미천한 수학자

  • 7이원준

    8박주혁

    9전재림